Vocoza trekt weinig publiek

ZAANDAM—Tijd: zaterdagavond. Plaats: De Bullekerk. Optreden: Vocaal Ensemble Vocoza, o.l.v. Frank Hameleers. Solisten: Henk van Heijnsbergen: bas en Thijs Kramer: piano.

De bezoekers van de Bullekerk konden zaterdagavond genieten van een bijzonder fraai stukje koormuziek: het vokaal ensemble Vocoza uit Amsterdam. Alleen de Zaanse amateurkoren trekken volle zalen. Dat geeft meteen aan, dat de mensen niet voor de muziek komen, maar om hun familieleden op het toneel te zien.

De bezoekers die voor Vocoza kwamen hebben zich niet verveeld. Het was een aantrekkelijk programma, gezongen op een behoorlijk niveau. Dit was een lustrumconcert en bovendien het gedenken van Felix de Nobel, de oprichter van het koor. Frank Hameleers, de huidige dirigent, vertelde dat het programma voor de pauze, vanwege het her- en gedenken, wat somber was.

Inderdaad waren de stukken van Clemens non Papa, Josquin des Prez, Hassler, Fauré, Mengelbergen en Pizetti inhoudelijk somber, maar wel erg mooi. Ingewikkelde polyfone structuren werden haarscherp gebracht, er werd door het publiek dan ook zeer intens geluisterd. De bas Henk van Heijnsbergen bracht liederen van Grieg, Frid en Fauré in dezelfde sombere sfeer en net zo mooi.

De luchtigheid en humor kwamen na de pauze. Luchtig waren de zigeunerliederen van Brahms, wel geschreven in operettesfeer, maar gelukkig niet zo onbenullig. Henk van Heijnsbergen droeg een mooi lied van Poulenc voor en bracht humor in de stukjes van Röntgen.

Ding, dong, deng, dang en doeng was de tekst van het koorwerk van Schafer, dat naar de gamelan-muziek verwees. De ogenschijnlijk simpele tekst leverde een ingewikkeld ritmisch werk op. Hopkins "Five studies for chorus and piano" was een waardig besluit van het concert. De componist van dit werk behandelt, bij gebrek aan tekst, oefeningen voor een koor. Daarbij zorgt een professor, leuk vertolkt door Heijnsbergen, voor muzikaal-technische informatie.

Het publiek heeft zich deze avond geen moment verveeld en vroeg terecht om een toegift. Dat werden twee volksliederen, bewerkt door De Nobel. In "Ik heb mijn wagen vol geladen" werd "vol met oude wijven" smaakvol overkakeld door de vrouwelijke koorleden. Mocht Vocoza weer naar de Zaanstreek komen, dan zou ik de liefhebbers van koormuziek aanraden er heen te gaan.

• TRUDA ZIJP

De Zaanlander, maandag 21 oktober 1985