Vocoza levert topkwaliteit onder leiding van eigenzinnige Spaulding

klassieke muziek • recensie
Kees Huges
Johannes Passion BWV 245 van Johann Sebastian Bach. Kamerkoor Vocoza, Herman Strategier Ensemble, Anne Grimm sopraan, Hester Dam alt, Marten Smeding evangelist tenor, Hans de Vries bas/bariton, Nigel Cliffe bas, Gerrie Meijers orgel. Het geheel o.l.v. Ira Spaulding. Gehoord: donderdag 27 maart, Haarlem St. Josephkerk.

In menig Hollandse kerk of gehoorzaal klinken rond deze tijd weer Bachs Matthäus en Johannes Passion. Al dan niet authentiek, in massale of in kleine bezetting – zoals gisteravond in de Haarlemse St.Josephkerk door het kamerkoor Vocoza.

Vocoza bestaat uit tweeentwintig zangers en benadert daarmee qua koorbezetting het aantal zangers dat Bach moet hebben gehad. En dat is precies wat Vocoza’s eigenzinnige dirigent Ira Spaulding voor ogen heeft, Bach benaderen in zijn authentieke, kleine koorbezetting. De eerste uitvoering van de Johannes Passion had naar alle waarschijnlijkheid plaats op 7 april 1724 in de Nicolai-Kirche in Leipzig. Tijdens zijn leven heeft Bach zelf deze Passion nog vier maal uitgevoerd, telkens weer met aanvullingen en veranderingen. Tot ze de vorm kreeg zoals wij deze al sinds jaar en dag horen.

Kamerkoor Vocoza levert met haar uitvoering een topprestatie. De snelle polyfone koorgedeelten hebben een geweldige souplesse en nergens dreigt vermoeidheid te ontstaan. Zoals gezegd, Spaulding is een eigenzinnig man met een heel eigen visie. Zo wordt er onder zijn leiding sterk dynamisch gezongen en vloeien forte en piano regelmatig in elkaar over. Het openingskoor Herr, unser Herrscher is direct al een visitekaartje. Vloeiende melodielijnen en scherpe accenten wisselen elkaar af. Het eerste koraal O grosse Lieb wordt a capella gezongen. Iets wat Spaulding herhaalt bij aanvang van het slotkoraal. In de vierde regel wordt pas het orkest erbij betrokken.

Je kunt het met Spauldings kijk op de Johannes eens of oneens zijn, zijn aanpak werkt wel. En met het Herman Strategier Ensemble heeft de dirigent een meer dan voortreffelijk begeleidingsorkest dat al zijn bewegingen op de voet volgt.

De tenor Marten Smeding neemt in de rol van evangelist het leeuwendeel van de solo’s voor zijn rekening. Smeding brengt zijn partij met veel gevoel voor tekstbeleving. Soms gaat dit ietwat ten koste van de zuiverheid. Hans de Vries zet een overtuigende Christuspartij neer en van de vrouwelijke solisten laat vooral de sopraan Anne Grimm een sterke indruk achter. (...) Tenslotte dienen de continuo-organiste Gerrie Meijers, de luitist David van Ooijen en de gambist Ralph Meulenbroeks hier genoemd te worden vanwege hun niet geringe aandeel in het geheel.

Haarlems Dagblad, 29 maart 2003