Logo Kamerkoor Vocoza

Vocoza viert zonder sneeuw toch mooie kerst

Sponsor: RMA - recording media

klassieke muziek • recensie Winand van de Kamp

Kamerkoor Vocoza o.l.v. Ira Spaulding m.m.v. Gerrle Meijers (piano) en Nancy Latour (fluit) met werken van o.a. Britten, Rutter, Tavener, Stucky en Händel.
Gehoord: zaterdag 11 december, Remonstrantse Kerk, Haarlem. 

Bij Kamerkoor Vocoza dromen ze niet van een wltte kerst. Met de feestdagen, zo haalt het programmaboekje de Engelse componist John Rutter aan, gaat er altijd wel wat verkeerd. De kalkoen blijkt aangebrand of de gehoopte sneeuw blijft uit. “Maar de muziek die bij kerst hoort is altijd perfect.”

Dus noemde Vocoza zijn december-programma met realiteitszin en kennis van eigen kunnen ‘Groene kerst’. Want met de muzikale kwaliteiten en het gevoel voor sfeer van het Amsterdamse kamerkoor is weinig mis. In de overvolle Remonstrantse Kerk nam het koor het publiek voor zich in met een bonte verzameling stukken rondom kerst.

Dirigent Ira Spaulding heeft zijn 24 gevorderde zangers gedrild tot een meer dan voortreffelijk ensemble. Technisch grenst het niveau van Vocoza aan dat van een professioneel koor. Lastige intervallen worden loepzuiver getroffen, de balans tussen de verschillende stemgroepen is prachtig en hoe moeilijk ook de noten, de klank blijft altijd warm en doorzichtig.

Serieuzer werk wordt afgewisseld met vrolijke noten. De muzikale eenvoud van Musica Dei Donum van Rutter, met een fraaie fluitsolo van Nancy Latour, of van het intense The Lamb van Tavener contrasteert met de barokke uitbundigheid van het aan Bach toegeschreven Lobet den Herrn. Het uitgewogen Festival Te Deum van Benjamin Britten waarin de orgelpartij van Gerrie Meijers spannende conflicten oplevert met het metrum van het koor staat tegenover het theatrale anonieme liedje Ríu, Ríu, Chiu. Met castagnetten en karaktervolle solo-bijdragen roept Vocoza daar zuidelijke sferen op.

Een hoogtepunt vormen de drie Cradle Songs van Steven Stucky, eigentijdse bewerkingen van kerstliedjes uit Brazilië, Polen en Tobago. In de eerste twee, Rouxinol en Lulajze, wordt in zich traag ontplooiend tonenweefsel een geraffineerd spel gespeeld met ritme en woordklanken. Humoristisch is Buy Baby Ribbon waarin het ‘bim bam’ van de klokken naadloos overgaat in het ‘boom boom’ van papa’s jachtgeweer.

Minder sterk is de keuze voor drie koordelen uit Händels Messiah als uitsmijter aan het slot. Met pianobegeleiding en los van hun context boeten ze toch al snel wat van hun luister in. Maar met zijn enthousiasme en zijn lichtvoetige, nergens zwoegerige koorklank doet Vocoza die bezwaren snel vergeten. Ook zonder sneeuw kan kerst mooi zijn.

Haarlems Dagblad, 14 december 2004