Heemsteeds Kamerorkest dynamisch

Feestelijk interpretatie van Haydns lofzang

Klassieke muziek • Recensie
Albert Brüggen
Joseph Haydn, Die Schöpfung, door Heemsteeds Kamerorkest en kamerkoor Vocoza o.l.v. Iman Soetman, m.m.v. Hanneke Kaasschieter, sopraan; Otto Bouwknegt, tenor; Ira Spaulding, bas. Gehoord: Groenmarktkerk Haarlem, 10 december

Het priesterkoor van de Groenmarktkerk werd geheel bezet door een ensemble dat zich nog steeds bescheiden het Heemsteeds Kamerorkest noemt maar duie benaming al lang is ontgroeid. Het kamerkoor Vocoza uit Amsterdam (afkorting van Vondelpark-Concertgebouw-Zangers) moest voor de zijaltaren plaatsnemen.

Bijna even vol was het in de rest van de kerk, waar het massaal opgekomen publiek kon genieten van een feestelijke uitvoering van Die Schöpfung, Haydns geniale lofzang op de schepping en haar schepper.

Het orkest had vorige maand een Hilversums koor in hetzelfde werk begeleid onder een andere dirigent, naar verluidt in een tempo dat Iman Soeteman nu tweemaal zo snel nam. Door Soetemans voortvarende tempi kreeg het werk een interpretatie die recht deed aan de spiritualiteit die Haydns oratorium uitstraalt. Hoornist Soeteman heeft zich in de bijna dertig jaar dat hij voor het Heemsteeds Kamerorkest staat, ontwikkeld tot een dirigent die van wanten weet en een veelkoppig apparaat van amateur-instrumentalisten en -zangers tot dynamisch musiceren weet te brengen.

De geestige muzikale schilderingen die Haydn het orkest zo ruimschoots heeft toebedeeld, werden door de strijkers en blazers over het algemeen goed gerealiseerd. De dertien vrouwen en tien mannen van Vocoza stonden weliswaar ver van elkaar in twee groepen verdeeld maar vormden toch een eenheid. Met hun stevige stemmen wisten ze het instrumentale apparaat behoorlijk partij te geven.

Het drietal vocale solisten vormde natuurlijk de grootste attractie. Soeteman had zich weten te verzekeren van eerste-klas-zangers als de sopraan Hanneke Kaasschieter, de tenor Otto Bouwknegt en de bas Ira Spaulding. Met hun welluidende stemmen en expressieve voordracht gaven zij de indruk: beter kan het niet. Als het een opera had gegolden, hadden we Kaasschieter als Gabriël een open doekje gegeven na de aria Auf starkem Fittiche en als Eva na het recitatief O du, für den ich ward! Haar duet met Ira Spaulding als Adam Mit der erhöht sich jede Freude werd in de gezamenlijke coloraturen een orgie van puur zanggenot. Spaulding, die tevens de leider is van Vocoza, spreekt het Duits uit alsof het zijn moedertaal is, terwijl hij in werkelijkheid in de VS is geboren.

De Groenmarktkerk bewees weer wat betreft akoestiek en sfeer een ideale locatie voor dit soort uitvoeringen te zijn.

Haarlems Dagblad, 11 december 1995