Perfect kerstconcert door Kamerkoor Vocoza

klassieke muziek • recensie
Rinus Groot
Kamerkoor vocoza olv. Ira Spaulding
met instrumentale begeleiding van oa. harpiste Kirsten van den Hogen.
Composities van Bach, Britten, Brahms, Poulenc en Pinkham. Gehoord zaterdag 8 december, Nieuwe Kerk Haarlem.

Het Amsterdamse Kamerkoor Vocoza mag dan wel bestaan uit geschoolde amateurs, maar wat hun vocale prestaties aangaat doet het koor zeker niet onder voor een professioneel ensemble. Ook de presentatie op het podium is goed doordacht en dat geldt tevens voor de public relations en de programmatoelichting. Niet verwonderlijk dus dat de Nieuwe Kerk zaterdagavond tot de laatste plaats bezet is.

De programma's van Vocoza hebben veelal een duideiijk thema. In dit gevai is dat 'O Magnum Mysterium', het grote kerstgeheim waar alleen de os en de ezel getuige van zijn. Het koor start met een briljant gezongen motet, Singet dem Herrn ein neues Lied van Bach. Aan hun zingen is te merken dat dirigent Ira Spaulding zelf een voortreffelijk zanger is. Er wordt nooit geforceerd en daardoor is de transparantie dik in orde. Het is op zich al een kunst om in een bijna twintig minuten durend werk precies op toon te blijven, en dat zonder enige begeleiding.

Een van de meest uitgevoerde composities op kerstconcerten is A Ceremony of Carols van Benjamin Britten. Het werk bestaat uit elf deeltjes die de sfeer rond de stal van Bethlehem fijntjes illustreren. Het begeleidingsinstrument hierbij is de harp, vanavond bespeeld door Kirsten van den Hogen. Samen met het koor maakt zij er prachtige muzikale plaatjes van. Met haar gevoelig vertolkte Interlude voor harp-solo houdt zij het publiek in haar ban.

In de Vier Gesänge für Frauenchor bezingt Brahms de combinatie liefde en dood. Als zodanig past dat best in de kerstgedachte. De twaalf dames met begeleiding van twee hoorns en harp zorgen voor een prachtig stukje Duitse romantiek. De Franse muziek is vertegenwoordigd met Quatre motets pour le temps de Noël van Francis Poulenc. Het zijn diepzinnige muzikale bespiegelingen van een componist die als geen ander voor koor wist te schrijven. Vocoza weet het Franse klankidioom in de kern te treffen en markeert daarmee het duidelijke verschil tussen de Duitse en Franse muziektaal.

In elk programma van het koor is wel een Amerikaanse compositie opgenomen. Dirigent Spaulding, Newyorker van geboorte, staat voorldurend op de bres om zijn landgenoten te promoten. Vanavond wordt als slot van het concert de Christmas Cantata uit 1958 van Daniel Pinkham uitgevoerd. Een goed geschreven werk in een bont scala van allerlei stijlen, en erg publieksvriendelijk. De enthousiaste bezoekers verleiden het ensemble tot een toegift: O Magnum Mysterium van de Amerikaan Morten Lauridsen. Het prachtige pianissimo gezongen slotakkoord onderstreept nog eens de kwaliteiten van Vocoza en van zijn aanstekelijk muzikale dirigent.

Haarlems Dagblad, 10 december 2001