Bekendste koorwerk van Händel trekt volle kerk

Spaulding heeft eigenzinnige visie op Messiah

Klassieke muziek – Recensie Kees Huges

'Messiah' van Händel door kamerkoor Vocoza olv. Ira Spaulding. Mmv. West-Nederlands Bach Orkest, Deanna Lang sopraan, Gary Boyce countertenor, Geraint Roberts tenor, Charles van Tassel bas en Gerrie Meijers orgel.
Gehoord: zaterdag 10 februari, Nieuwe Kerk Haarlem

De Messiah is voor het grote publiek het meest bekende koorwerk van George Friedrich Händel en trekt daardoor altijd weer volle zalen of -in dit geval- kerken. Meestal wordt dit oratorium uitgevoerd door grote gezelschappen, omdat Händels koormuziek zich beter voor massaliteit leent dan de muziek van zijn grote barokke tegenpool Bach. Deze avond zijn het echter slechts de 24 zangers van het Amsterdamse kamerkoor Vocoza (VOndelpark COncertgebouwbuurt ZAngers) die zich onder leiding van dirigent Ira Spaulding aan deze avondvullende klus wagen.

Het koor bestaat twintig jaar en Spaulding staat er tien jaar voor. Een dubbeljubileum dus. De leden van Vocoza zijn geschoolde amateurs. En Ira Spaulding een dirigent die er, getuige deze uitvoering, een zeer eigenzinnige visie op na houdt. Met zijn meer dan uitstekend zingende zangers kan hij deze visie ruim baan geven. En niet alleen het koor, ook het begeleidend Westnederlands Bach Orkest en de vier solisten weet hij te binden aan zijn ietwat merkwaardige kijk op de Messiah.

Die visie beschrijft hij in het programmaboekje. "Verwacht geen authentieke uitvoering, want ik houd niet van kopiëren. Händels muziek is van alle tijden en zo wil ik het ook uitvoeren." En dat zullen we weten. Spaulding gaat uit van de door Händel bijeen gezochte Bijbelteksten. Door met veel dynamiek en tempowisselingen te werken wil Spaulding deze teksten extra benadrukken. In de praktijk komt dit neer op dan weer een barokke sfeer, afgewisseld met een puur romantische benadering. De tempi die Spaulding neemt zijn soms zo extreem snel dat je bijvoorbeeld in het Let us break uit het derde deel eerder denkt aan een ratelende Mart Smeets tijdens de vijfhonderd meter van het wereldkampioenschap schaatsen, dan aan de woorden van psalm twee. Het koor levert daarbij wel een topprestatie in alle facetten van koorzang: schitterend in klankverhouding met het orkest.

De vier solisten zijn stuk voor stuk klasse. En wanneer het tempo het toelaat geeft Spaulding hen alle ruimte om fraaie versieringen aan te brengen. Zonder de andere drie solisten te kort te doen is het met name de countertenor Gary Boyce die van de aria He was despised een parel van zangkunst maakt.

Al met al is het een Messiah geworden waarbij je de hele avond op het puntje van je stoel blijft zitten. Al was het alleen maar om te horen wat Spaulding nu weer uithaalt met Händels gedachtengoed. Maar tegelijkerttjd zit daar de twtjfel. Want ondanks de knappe prestatie van alle musici blijft de vraag of het dynamische Händel-gegoochel van Spaulding eigenlijk wel een reden is om op dat puntje te gaan zitten.

Haarlems Dagblad, 12 februari 2001