Logo Kamerkoor Vocoza Johannes Passie
Sponsor: RMA - recording media

Solisten

Geoffrey Degives (Evangelist)

September 1991, de Belgische Ardennen. Geoffrey is zeven jaar oud. Voor zolang ze zich konden herinneren horen ze hem urenlang meezingen met de radio. Daarom besloten ze hem op privé-les muziektheorie te sturen in Neufchâteau. Na twee jaar stapte hij over naar de muziekacademie van Bertrix, waar hij tien jaar lang muziektheorie, orgel, piano, koorzang, muziekgeschiedenis, en dramaturgie kreeg, naast individuele zanglessen. Nadat hij toegelaten werd tot het World Youth Choir nam zijn muzikale leven een beslissende wending.

Geofrrey Degives

Geoffrey studeerde aan het Koninklijk Conservatorium van Luik (bachelor in zang-uitvoering) en de twee Koninklijke Conservatoria van Brussel (masters in zang-uitvoering en zang-pedagogie). In 2009 werd hij toegelaten tot de Nationale Opera Academie in Amsterdam (master in opera). Dankzij zijn mentoren Axel Everaert, Beatrijs de Vos en Jon Thorsteinsson verbeterde Geoffrey zijn belcanto techniek en oefende zich in de Lichtenberg stem-methode. Hij volgde masterclasses bij Dennis O’Neill, Ira Siff, Elisabeth Wingfield, Gabriele Fontana, en Marco Canepa en werd gecoached door Inge Spinette, Peter Nilsson, Valentina di Taranto, Willy Verkuil, Gusta en Teengs Gerritsen.

Hij trad op in diverse rollen, waaronder Albert Herring (Albert Herring), in aanwezigheid van Koningin Beatrix; Tito (La Clemenza di Tito); Nemorino (L’Elisir d’amore); Le Mari (Les Mamelles de Tirésias); Dorvil (La Scala di Seta); Florival (L’Amant Jaloux); Pluton and Orphée (Orphée aux Enfers); Chrysodule Babylas (Monsieur Choufleuri); en Roland (Les Bavards).
Met zijn veelzijdige stem zingt Geoffrey geregeld oratoria, kerkelijke muziek en kamermuziek overall in Europa en soms in Azië. Zijn repertoire omvat onder meer het Magnificat, Cantates, en Passies (evangelist & aria’s) van J.S. Bach; Ode for St. Cecilia’s Day, Samson (Samson), The Messiah (Haendel); Elias (Mendelssohn); Requiem (Mozart); various Masses by Mozart, Haydn, Schubert, Franck; Oratorio de Noël (Saint-Saëns); Petite Messe Solennelle (Rossini); Stabat Mater (Scarlatti, Pärt); Drei Phantasien (Ligeti); Serenade op.31 (Britten); Le Roi David (Honegger); Suite liturgique (Jolivet); en Misa Criolla (Ramirez). Op zijn liederen repertoire staan Le Poème de l’amour et de la mer (Chausson); Tre sonetti del Petrarca (Liszt); Ariettes oubliées (Debussy) en vele anderen.

Hij werkte met dirigenten als Jacques Mercier (Orchestre National de Lorraine), Paul Dombrecht (Il Fondamento), Florian Benfer (Stockholm Bachsällskap), Marcus Dahm (Kurtrierische Kammersolisten), Jeroen Weierink (Liatoshynsky Ensemble Kiev & Camerata Amsterdam), Richard Egarr & Kenneth Montgomery (KCB Orkest), Bas Wiegers (Residentie Orkest), Philippe Pierlot, Filippo Maria Bressan... en met dirigenten als Alexander Oliver, Floris Visser, Javier Lopez Piñon, Elsina Jansen, Pepijn Cladder, Lieven Baert, Armand Delcampe... . 

Geoffrey zong in het Koninklijk Concertgebouw (Amsterdam), Lucent Danstheater (The Hague), De Doelen (Rotterdam), De Singel (Antwerpen), Théâtre Jean Vilar (Louvain-la-Neuve), Stadsschouwburg (Leuven), Kaaitheater (Brussel), Théâtre des Sablons (Paris), Arsenal (Metz), Zénith (Caen), St-Marylebone Church & Kings Place (Londen), Johannes Kyrka (Stockholm), Philharmonic Hall (Kiev), House of Parliament (Singapore), alsmede tijdens festivals in België, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Nederland, Maleisië en de Filipijnen.

Sinds 2005 dirigeert en coacht Geoffrey amateurkoren en semi-professionele koren. Hij is de tenor en artistiek directeur van zijn eigen professionele vocale ensemble Eclectic Singers. Meer informatie: www.geoffreydegives.com


 

Arnout Lems (Christus; op 12 maart)

Bariton/regisseur Arnout Lems behaalde in 2002 een Master aan het Koninklijk Conservatorium bij Sasja Hunnego, Diane Forlano en Christina Deutekom. In datzelfde jaar studeerde hij af in Metz bij Udo Reinemann. Op het moment wordt hij gecoacht door Ronald Klekamp.

Arnoud Lems - foto Marjolein AnnegarnArnout Lems bouwde een grote expertise op in zowel hedendaagse als in renaissancemuziek. Hij trad in het verleden op met Cappella Pratensis en het Egidiuskwartet. Nu legt hij zich toe op opera en hedendaags muziektheater.

Hij werkte onder meer met het ensemble Silbersee (voorheen VocaalLAB), Noord-Nederlands Orkest, Orkest De Volharding, Cobla La Principal d’Amsterdam, het Doelenensemble, Klangart Berlin, Les Percussions de Strasbourg, ICTUS Ensemble Brussel, Neue Vocalsolisten Stuttgart en het Nederlands Bachensemble.
Hij zong in een reeks hedendaagse en twintigste-eeuwse opera’s, waaronder Curlew River van Benjamin Britten (Muziektheater Hollands Diep), Autland van Sergej Newski (Ruhrtriennale 2009), De Waterman van Hans Koolmees (titelrol) en met Holland Opera in Blauwbaard, Dido ile Aeneas en in de kinderopera Suikertantes (2014-2015). Daarnaast werkte hij met Muziektheater Transparant te Antwerpen, Festspielhaus Hellerau in Dresden en Hezarfen Ensemble Istanbul. Hij werkte met bekende operaregisseurs als Pierre Audi en Willy Decker.
In India zong hij de titelrol in Monteverdi’s l’Orfeo.

Zijn regiedebuut maakte hij met Monteverdish, een confrontatie van Monteverdi’s l’Incoronazione di Poppea met hiphop, door cross-over danstheater ISH en VocaalLAB. Deze voorstelling werd zeer positief ontvangen in de pers. Zijn regie van Les Anges, een voorstelling van VocaalLAB rond John Cage en Erik Satie, kreeg dezelfde respons.
Arnout was als muzikaal leider betrokken bij DJ Mozart, de tweede samenwerking tussen VocaalLAB/Silbersee en ISH.

In het voorjaar van 2015 regisseerde hij Mozarts Le Nozze di Figaro met Stichting Opera in het Theater, een project gezongen door conservatoriumstudenten en professionals. Meer informatie: www.arnoutlems.com


 

Job Hubatka (Christus; op 13 maart)

Job Hubatka was zeventien, toen Nina Simone hem hoorde zingen. Ze vroeg hem: ‘Do you want to become a musician?’ Toen hij verbaasd 'nee' zei, antwoordde ze: 'you better think about it.' Geïnspireerd door ‘the High Priestess of Soul’, begon hij met jazz-zang aan het Koninklijk conservatorium in Den Haag. Aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam studeerde hij af met klassiek zang. Zijn hoofdvakdocenten waren Charles van Tassel en Udo Reinemann.

Job HubatkaJob Hubatka vertolkte o.a. Mr. Slender in Falstaff van Salieri, Dulcamara in l’Elisir d’Amore van Donizetti, Frank in Die Fledermaus van Strauß en Pacuvio in La Pietra del Paragone van Rossini. Met het ensemble Firma Continuo maakte hij de voorstelling Orfeus. Hij vertelt en bezingt het verhaal van Orfeus met muziek uit de vele opera’s op dit thema door de eeuwen heen.

Naast klassiek en barok, geniet hedendaagse muziek zijn grote interesse. Job Hubatka soleerde bijvoorbeeld in de opera Alzheimer van Chiel Meijering en in Jimmy van Edward Top (regie van Marcel Sijm). In Dresden zong hij in Colourful Penis van Maria de Alvear. Hij was te horen in Diepvlees, een muziektheater van Huba de Graaff met Marien Jongewaard. Ook werkte hij mee aan A Dog’s Heart van Alexander Raskalov bij De Nederlandse Opera. In de Engelberg Express van Steven de Jong vertolkte hij Hannibal, terwijl hij met een echte olifant danste. In het kader van het Voi-z festival in Zwolle zong hij een compositie van Friso van Wijck (regie van Lotte de Beer). Komende maand maart en zingt hij samen met Peter Faber de spraakmakende bewerking van de Mattheus Passie door Tango Extremo.

Naast zijn werk als opera-zanger, soleert Job Hubatka regelmatig in de bekende en minder bekende oratoria. Meer informatie: www.jobhubatka.nl


 

Wendy Roobol (sopraan)

De Nederlandse sopraan Wendy Roobol studeerde zang bij Sasja Hunnego en Rita Dams. In mei 2004 studeerde zij af aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Tijdens haar Masterstudie aan De Nieuwe Opera Academie (DNOA), die zij succesvol afsloot in juni 2006, specialiseerde zij zich in opera en werd zij o.a. gecoacht door Alexander Oliver. Wendy’s huidige coach is Jard van Nes. Masterclasses volgde Wendy onder meer bij Elly Ameling, Rudolf Jansen, François Leroux, Kenneth Montogommery, Ann Murray, Patricia Mc Mahon, Mark Tucker, Michael Chance en Jill Feldman.

Wendy RoobolIn november 2009 was Wendy laureaat bij het Presentatieconcert van de Stichting Nationale Vocalistenpresentatie. Wendy is een veelzijdige zangeres. Door haar soepele, heldere en warme geluid leent haar stem zich voor repertoire dat zich uitstrekt van vroege barok tot moderne muziek in zowel het opera- als het oratoriumgenre. Zo zong zij de afgelopen jaren operarollen als Belinda & 1st Witch (Dido and Aeneas), Susanna (Le Nozze di Figaro), Helena (A Midsummernights’ Dream), Oberto (Alcina), Lucinda (Don Chisciotte in Sierra Morena) en Geraldine (A Hand of Bridge).

Bijzondere faam verkreeg Wendy met diverse hoofdrollen in de cyclus Purcell on Stage van Barokopera Amsterdam in regies van David Prins. Zowel King Arthur als A Tempest maakten een zeer succesvolle tournee langs de Nederlandse en Franse theaters en concertzalen. Ook het semi-geënsceneerde concert Purcell Gala trok in binnen- en buitenland volle zalen, met als hoogtepunt het Zondagochtendconcert in Het Concertgebouw.

Als concertzangeres was Wendy te horen in grote oratoria van Bach, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn, Rossini en Vivaldi. Ze zong daarnaast ook minder bekende werken van Britten, Graun, Jenkins, Lotti, Monteverdi, Orff, Pärt, Pergolesi, Reich, Rutter, Wagenaar en van Franse barokcomponisten als Charpentier, Delalande, Durante en Gilles. Ze werkte met ensembles als het Residentieorkest, het Promenadeorkest, RBO Symfonia, Concerto Rotterdam en het Nederlands Bach Ensemble. Ze soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw, Richard Egarr, Jos van Veldhoven, Lucas Vis, Daan Manneke, Maria van Nieukerken, Gilles Michels, Krijn Koetsveld en Ed Spanjaard.

Verder zong zij diverse malen in de 4e symfonie van Mahler, Das Himmlische Leben. Wendy verleende haar medewerking aan diverse CD- en radio-opnames. Ze zong de rol van Papagena en Tweede Dame in een Nederlandse versie van Die Zauberflöte van Mozart. Ook is zij te beluisteren op een live concertregistratie van het Metropole Orkest o.l.v. Vince Mendoza met filmmuziek van Ennio Morricone, waarop ze de titelsong uit de film Once Upon a Time in the West zingt. Deze opname werd onlangs op CD uitgebracht.

Kamermuziek neemt een speciale plek in binnen Wendy’s carrière. Ze vormt een duo met luitiste Elly van Munster en met pianiste Eke Simons. Met alt/mezzo Carina Vinke brengt ze programma’s met operaduetten en aria’s in een theatrale context en ze is de vaste zangeres van het Barokensemble Connection 1700.


 

Jan Kullmann (countertenor)

Countertenor Jan Kullmann begon zijn muzikale carrière als koorknaap in de Jeugdcantorij Hösel. Naast zijn studie werktuigbouwkunde en economie richtte hij zich op klassieke zang. Aan het Koninklijke Conservatorium in Den Haag volgde hij zang aan de afdeling voor oude muziek, welke hij in 2009 met succes afsloot. Tot zijn leraren behoren Rita Dams, Jill Feldman, Michael Chance, Peter Kooij en Marius van Altena.

Jan KullmannJan Kullmann heeft in zijn nog korte carrière een omvangrijk repertoire op zijn naam staan. Daartoe behoren, naast bijvoorbeeld de Passionen en Cantates van J.S. Bach en G.F. Händel, ook werken uit latere tijden, onder andere Carl Orffs Carmina Burana en Leonards Bernsteins Chichester Psalms.

Tot zijn operarollen behoren Siroe, Lotario (Contrasto Armonico) en Medoro (Orlando van Händel), San Giovanni Battista van Stradella en St. Eustachio van Lanciani (Les Muffatti). Hoogtepunten waren de vertolking van de rol van Ottone, in Händels Agrippina in het Teatro Comunale di Modena (Opera2Day) en de titelrol in Händels Orlando in de Scottish Opera.

Als concertzanger werkte hij in Europa en America met gerenommeerde orkesten en ensembles, o.a. de Düsseldorfer Symphoniker, Stavanger Symfoniorkester, Combattimento Consort Amsterdam, , Wroc?aw Barock Orchestra, Concerto Köln en Capriccio Basel.

Zijn internationale recital-debuut vond plaats in de Kleine Filharmonische Zaal van St. Petersburg, Rusland, in samenwerking met Michael Chance en Musica Petropolitana.

Jan Kullmann is medeoprichter van en zanger in het solistenensemble Vox Luminis, dat regelmatig op festivals optreedt. De cd’s van Vox Luminis wonnen verschillende belangrijke prijzen voor klassieke muziek (bijvoorbeeld: “Gramophone recording of the year 2012”, “Preis der deutschen Schallplattenkritik” en “Diapason D'OR”). Meer informatie: www.jan-kullmann.de


 

Arco Mandemaker (tenor-aria's)

Arco Mandemaker studeerde hoofdvak zang aan het Rotterdams Conservatorium bij Sylvia Schlüter en Maarten Koningsberger en hoofdvak koordirectie bij Barend Schuurman. Daarnaast nam hij deel aan masterclasses van onder anderen Barbara Bonney, Hans-Peter Blochwitz, Carolyn Watkinson, Margreet Honig en Ian Bostridge. Na zijn zangstudie specialiseerde hij zich in de barokke uitvoeringspraktijk bij Howard Crook. Op dit moment wordt hij gecoacht door Jard van Nes.

Arco MandemakerArco ontwikkelde zich tot een veelzijdig zanger met een repertoire dat alle stijlperioden omvat. Zo trad hij als solist onder meer op in de Weihnachtshistorie van Schütz, de oratoria van Händel, Honegger en Mendelssohn-Bartholdy, het Requiem van Mozart, de Petite Messe Solennelle van Rossini, de Messa di Gloria van Puccini en het Requiem van Verdi. Van Bach staan naast diens cantates, het Weihnachts Oratorium en de Hohe Messe, ook de evangelist en aria’s uit de Johannes- en Mattheüs Passion op zijn repertoire.

Ook als liedzanger is Arco actief. Samen met schrijver Nico ter Linden treedt hij regelmatig op met het programma ‘De Psalmen muzikaal verbeeld door Constantijn Huygens’. Verder was hij te horen in recitals met liederen van o.a. Beethoven, Brahms, Haydn, Mozart, Puccini, Ravel, Schubert, Schumann en Verdi.

Na zijn studie richtte hij de stichting “Musica Inaudita” op, een stichting die zich bezighoudt met de uitvoering van “ongehoorde” muziek. Tevens werd hij artistiek leider van het professionele “Gombert Consort” en het semiprofessionele “Schütz Vocaal Ensemble”. Meer informatie: www.arcomandemaker.nl


 

Frans Huijts (bariton-aria's)

Frans Huijts (bariton) studeerde zang aan het conservatorium van Maastricht en aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag.

Tijdens het Concours de la mélodie Française in Parijs in april 1985 werd aan Frans Huijts de Prix Gabriel Fauré toegekend en in december 1987 was hij laureaat van het internationale Hugo Wolf Wettbewerb te Stuttgart.

Frans HuijtsHij werkte mee aan wereldpremières van diverse hedendaagse operaprodukties. Bij de Nederlandse Opera zong hij in Die Soldaten van B. A. Zimmermann en Orfeo van Monteverdi onder de regie van Pierre Audi. Voor het Holland Festival Oude Muziek zong hij de hoofdrol van Corpo in de theaterproductie Rappresentatione di Anima e di Corpo van Emilio de Cavalieri.

Frans Huijts geeft regelmatig liedrecitals, waarbij hij veel aandacht schenkt aan liederen van Nederlandse componisten. Ook werkte hij als solist mee aan diverse cd's o.a. met de Nederlandse Bachvereniging onder leiding van Gustav Leonhardt en een cd met repertoire met Nederlandse liederen uitgebracht door de Vrienden van het Lied.

Frans Huijts geeft regelmatig workshops Liedinterpretatie voor duo’s zang/piano. Als docent was hij ook werkzaam in Rio de Janeiro, Kingston (Jamaica) en Lusaka (Zambia). Als vocal coach is hij verbonden aan het Schubert-Institut in Baden bei Wien.

Hij is als hoofdvakdocent solozang verbonden aan het Rotterdams Conservatorium. Meer informatie: www.franshuijts.nl


 

Concerto d’Amsterdam

Concerto d’Amsterdam is een barokorkest dat puur en eerlijk musiceert. De musici geloven in de kracht van de muziek en doen geen concessies in de programmering; ze spelen bijvoorbeeld geen cross-over of multimedia-projecten. Het orkest voert de partituren getrouw en oprecht uit om zo het publiek een onvergetelijke muzikale avond bezorgen. Daarbij staat de schoonheid van de composities centraal. Door de muziek voor zichzelf te laten spreken levert Concerto d’Amsterdam een bijdrage aan onthaasting en bezinning van de luisteraar, als ontsnapping aan de hectiek van alle dag.

Concerto d’Amsterdam werd opgericht in 1991 en is sinds vele jaren actief op de Nederlandse en buitenlandse podia, zowel in eigen programma’s als in samenwerking met koren. Het orkest bestaat uit een groep gedreven musici die zich hebben gespecialiseerd in de historisch ge?nformeerde uitvoeringspraktijk. De focus ligt op muzikale hoogtepunten uit de zeventiende en achttiende eeuw en de musici spelen op instrumenten uit die tijd of kopieën daarvan. Naast het standaardrepertoire werkt Concerto d’Amsterdam ook regelmatig mee aan operaproducties op bijzondere locaties en aan uitvoeringen van moderne muziek voor authentieke instrumenten.

Concerto d’Amsterdam bestaat uit een vaste groep musici die de organisatie in eigen hand heeft. Afhankelijk van het programma wisselt het orkest van samenstelling: van een klein ensemble met een paar strijkers en een continuo-groep tot aan een klassiek orkest met een grote strijkersbezetting aangevuld met blaasinstrumenten en slagwerk.

Sinds 2012 is de Italiaan Stefano Rossi concertmeester van Concerto d’Amsterdam. Deze virtuoze barokviolist opereert als primus inter pares. Hij voert het orkest aan en geeft leiding met zijn meeslepende en communicatieve vioolspel, maar tegelijkertijd is hij net als alle andere musici onderdeel van een collectief. Iedereen is voortdurend met elkaar verwikkeld in de muzikale dialoog. Meer informatie: www.concertodamsterdam.nl